SoMetusta intialaisittain

Posted on 30.9.2011 Kirjoittanut

1


Pia Heikkilä pitää viestintätoimistoa Intiassa ja bloggaa Pilkun paikkaan SoMesta intialaiseen tapaan

Hrish Thota puhuu mielellään siitä, mitä hän osaa – SoMesta ja brändeistä.

”Intian keskiluokka rakastaa brändejä, koska brändit ovat viestejä henkilön sosiaalisesta asemasta. Ja brändien on Intiassa oltava läsnä sosiaalisissa medioissa.”

Thota on intialainen SoMe-ammattialainen, joka tweettailee yritysten laskuun.  ”Yritykset maksavat minulle siitä, että vihjaisen uusista tuotteista, promotoin brändejä ja päivitän uutisia.”

Thota tietää mistä puhuu, sillä hänellä on yli neljätuhatta seuraajaa Twitterissä, SoMe-gurun asema paikallisessa medioissa ja useita yritysasiakkaita. Thota on bloggaillut ja käyttänyt erilaisia SoMe-työkaluja yritysmaailmassa jo kohta kymmenen vuotta.

Intialaisen panimoyritys United Brewersillä on armeja Thotan kaltaisia brändilähettiläitä, jotka mm. raportoivat erilaisista tapahtumista livenä blogien, Facebookin ja Twitterin välityksellä, tarjoavat asiakastukea ja uusia tuotteita.

Eikä Thotaa  ja kumppaneita palkata suotta. Arviolta 83 prosenttia yrityksistä Intiassa uskoo sosiaalisen median olevan tärkeä osa markkinointistrategiaa ja suuri osa haluaa kuluttaa noin 20% markkinointibudjetista SoMe-markkinointiin ja viestintään, työpaikkaratkaisuja toimittavan Reguksen hiljattain tehdyn tutkimuksen mukaan.

Numerot ovat huikeat. Pelkästään Twitteriä käyttää Suomen kansan kokoinen määrä intialaisia ja Facebookissakin on jo 400 miljoonaa intialaista ympäri maailmaa.

Ja määrä kasvaa koko ajan, sillä Googlen mukaan maassa on parin vuoden päästä 300 miljoonaa aktiivista netin käyttäjää, älypuhelinten ja nopeitten puhelinverkkojen ansiosta.

Tällä porukalla on ostovoimaa, sillä aktiivisin SoMen käyttäjä on yleensä koulutettu, englantia osaava ja bränditietoinen urbaani 20–40-vuotias.

Intialainen keskiluokka rakastaa brändejä. (c) Pia Heikkilä

Intialainen kuluttaja haluaa ennen kaikkea rahoilleen vastinetta ja perinteisessä markkinointiviestinnässä ‘tarjous vain tänään’ -periaate toimii aina.

”Tarjous sana on suosittu. Mutta etenkin nuoret hakevat nykyään muutakin kuin vain rahoilleen vastinetta, tyyliä ja coolia”, Thota muistuttaa.

Perinteisessä kuluttajamarkkinoinnissa intialainen on aina luottanut tutun lausuntoihin ennemmin kuin markkinoijaan. Nykytilanne on ihanteellinen markkinoijalle, sillä siirtyminen virtuaalikylän diskurssiin sujuu saumattomasti käyttäen samoja periaatteita. ”Kyläläiset” suosittelevat tuotteita toisilleen, nyt vaan verkossa.

Digitaalinen tarinankerronta on Intiassa kesympää, koska uusien medioiden kielioppia hienosäädetään vielä. Suorat väitteet tuotteen ihmeellisyydestä eivät välttämättä enää uppoa virtuaalimaailmassa,  koska kuluttujat ovat verkostoituneisuuden myötä fiksuuntuneet ja ovat avoimia hienostuneimmille viesteille. Enää eivät voi markkinoijat väittää, että kuusta saadaan juustoa, koska Bihairin maakunnan kylän rouvat voivat googlettamalla todistaa väitteen vääräksi.

Kohta tälläkin nuorella miehellä on älypuhelin. (c) Pia Heikkilä

Monissa suomalaisissa yrityksissä SoMe-markkinoinnista tehdään tieteellistä hommaa kun taas Intiassa ollaan valmiita kokeilemaan rohkeitakin vetoja. Intiassa markkinointi on aina vedonnut vahvemmin tunteisiin kuin järkeen, ja se on usein kovinkin spektaakkelimaista. Vähän niinkuin Bollywood-filmi konsanaan.

Kuitenkin SoMesta pitää tehdä  pitkän aikavälin strateginen eikä vain taktinen työkalu. ”Tämä ei ole lyhytnäköisen hommaa, sillä uskottavuus vie aikansa, jopa valtavaa vauhtia eteenpäin puskevassa Intiassa”, Thota muistuttaa.

Thota haluaa lopetta puhelun, sillä hänellä on kiire tweettailemaan. ”Olen kuullut Suomesta, Nokiahan on sieltä kotoisin. Ehkä Nokian kannattaisi somettaa enemmän.”

Pia Heikkilä

Rupeejan perustajalla Pia Heikkilällä on yli viidentoista vuoden toimittajan kokemus kansainvälisessä mediassa ja PR-työstä Lontoossa ja Aasiassa. Hän on ollut mm.  Al Jazeera, CNBC  ja CNN kanavilla pitkään töissä erikoisalueinaan kehittyvät markkinat.  

Posted in: Haastattelut