Voiko kopiointikriisissä viestiä vastuullisuutta?

Posted on 4.10.2013 Kirjoittanut

4


Laura Olkkonen

Laura Olkkonen on yritysvastuun ja sidosryhmäodotusten tutkija Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa ja Jyväskylän yliopistossa.

Marimekko on saanut viime aikoina paljon kritiikkiä reagoinnistaan ketjuttuneisiin kopiointiepäilyihin. Monen viestinnän asiantuntijan mielestä pitkät radiohiljaisuudet ja uhrin asemalla puolustautuminen ovat olleet kardinaalivirheitä. Yrityksen oma hiljaisuus ei näytäkään poistaneen sitä, että keskustelua joka tapauksessa käydään – monilla areenoilla, kuten ajan henkeen kuuluu.

Yritysvastuuta ajatellen kriisi osuu erityisen aralle alueelle, sillä design on Marimekon ydinaluetta. Omalla ydinalueellaan pitäisi pystyä toimimaan erityisen eettisesti ja kestävästi pyrkien jatkuvasti parantamaan omaa tekemistään. Siksi etenkään tämä kriisi ei ole sellainen, jonka voisi helposti siivota näkymättömiin.

Onko sitten parempaa tapaa viestiä tämän kaltaisessa kriisitilanteessa?

Voi olla perusteltua sanoa, että väärintekijänä voidaan viime kädessä pitää yksittäistä suunnittelijaa. On myös yhtä lailla totta, että designyhtiön on hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta valvoa aukottomasti sitä, että heidän suunnittelijansa noudattavat omaa ammattietiikkaansa ja kunnioittavat toisten työtä asiaan kuuluvalla tavalla. Tämä on kuitenkin pääosin yhtiön sisäistä likapyykkiä ja siten huono viesti ulospäin. Yleisöä kiinnostaa, mitä konkreettisia toimenpiteitä tapauksesta seuraa ja miten vastaavat tapaukset pyritään jatkossa estämään.

Parhaimmillaan kriisi voi olla mahdollisuus osoittaa edelläkävijyyttä ja aitoa halua parantaa itseään. Jos eettisyyden ja läpinäkyvyyden valvonta on yritykselle itselleen haastavaa – kuten usein on muulloinkin kuin Marimekon tapauksessa – yleisö voidaan kutsua yrityksen avuksi.

Mihin suuntaan keskustelu olisi edennyt, jos Marimekko olisi kannustanut asiakkaitaan, kannattajiaan ja miksei myös kriitikoitaan auttamaan heitä brändinsä ja tuotteidensa originaliteetin valvonnassa ottamalla vastaavissa tilanteissa heti yhteyttä jonkin matalan kynnyksen kanavan, esimerkiksi sosiaalisen median kautta? Joukkoistamisen aikakaudella tämä olisi täysin mahdollista järjestää. Parhaimmillaan se lisäisi myös suunnittelijoiden motivaatiota raportoida alusta asti läpinäkyvästi suunnitteluprosesseistaan—siis vahvistaa Marimekon eettisyyttä omalla ydinalueellaan.

Vastuullisuudesta viestiminen on haastavaa, etenkin kriisitilanteissa. Ratkaisevaa siinä on ennen kaikkea asenne: menestyjiä eivät välttämättä ole ne yritykset, jotka eivät tee lainkaan virheitä, vaan ne yritykset, jotka osaavat epäkohdan ilmitullessa kertoa, mitä virheestä aiotaan oppia.

Laura Olkkonen
Kirjoittaja on yritysvastuun ja sidosryhmäodotusten tutkija Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa ja Jyväskylän yliopistossa.

Lue kirjoittajan muut postaukset:

Viestijä – inspiroimisen ammattilainen